W związku z Rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 11.03.2020 r. w sprawie czasowego ograniczenia funkcjonowania niektórych podmiotów systemu szkolnictwa wyższego i nauki w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 par. 1 pkt 2, mówiącego, że „W okresie zawieszenia kształcenia zajęcia mogą być realizowane z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość, niezależnie od tego, czy zostało to przewidziane w programie tego kształcenia” oraz Zarządzeniem Rektora SGGW nr 18 z dnia 11.03.2020 r. w sprawie zapobiegania rozprzestrzeniania się koronawirusa SARS-CoV-2 wśród społeczności Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie par. 2 pkt 2 mówiącego, że „Kierownicy jednostek dydaktycznych ogłaszają listę wykładów i zajęć, które prowadzone będą w wersji on-line bądź w innej formie elektronicznej”; a także pkt. 6 i 7 zał. 3 do uchwały Senatu SGGW nr 67-2019/2020 z dnia 27.01.2020 r. w sprawie wprowadzenia Systemu Zapewniania i Doskonalenia Jakości Kształcenia w Szkole Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie.
Rektorska Komisja ds. Jakości Kształcenia przekazuje wskazówki dotyczące informowania oraz dokumentowania zajęć realizowanych z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość w SGGW.
- Realizacja zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość powinna prowadzić do uzyskania założonych efektów kształcenia / uczenia, co do których forma taka jest merytorycznie uzasadniona. W szczególności dotyczy to efektów teoretycznych z obszaru wiedzy, w mniejszym stopniu efektów praktycznych z obszarów umiejętności i kompetencji. Osoby odpowiedzialne za przedmiot zgodnie z posiadanymi kompetencjami podejmują decyzję o formie realizacji określonych tematów, a poprzez to osiągnięcia stosownych efektów.
- Dbając o skuteczny przepływ informacji zaleca się Władzom Wydziałów i Szkoły Doktorskiej zamieszczenie na stronach internetowych podległych jednostek oraz w administrowanych portalach społecznościowych informacji o terminach rozpoczęcia i zakończenia prowadzenia zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość, tak, aby każdy student, doktorant i słuchacz SGGW mógł z nich skorzystać w możliwie najpełniejszy sposób.
- Zaleca się także przekazanie stosownych informacji indywidualnie do zainteresowanych za pomocą wewnętrznego elektronicznego systemu e-hms lub poczty elektronicznej.
- Wszystkim nauczycielom akademickim zaleca się aktualizację na stronach internetowych wydziałów informacji o dyżurach i sposobach komunikacji na potrzeby konsultacji.
- Dokumentowanie materiału zajęć realizowanego z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość w SGGW może odbywać się m.in. poprzez:
- elektroniczne lub papierowe kopie e-maili informujących studentów, doktorantów i słuchaczy o przyjętych sposobach zdalnej realizacji zajęć;
- elektroniczne lub papierowe kopie materiałów dydaktycznych przekazanych studentom, takich jak prezentacje, wykłady, opisy zadań, prezentacje w youtube, i inne formy materiałów elektronicznych;
- inne formy, które Prowadzący zajęcia uzna za zasadne adekwatnie do przyjętych rozwiązań.
- Zgromadzone dowody powinny pozwalać na identyfikację nie tylko zakresu materiału, ale także daty realizacji zajęć czy konsultacji.
- Dokumentowanie odbycia zajęć realizowanych z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość w SGGW może odbywać się m.in. poprzez:
- elektroniczne lub papierowe kopie e-maili podsumowujących realizację poszczególnych tematów w ramach zajęć;
- elektroniczne lub papierowe kopie list studentów, którzy przekazali prowadzącemu przedmiot rozwiązania zadanych zadań;
- elektroniczne lub papierowe kopie zrzutów ekranów z zajęć odbywanych za pomocą platform edukacyjnych (Adobe connect, Moodle, i inne);
- elektroniczne lub papierowe kopie list obecności studentów, doktorantów i słuchaczy czynnie uczestniczących w zajęciach zdalnych; elektroniczne lub papierowe kopie przeprowadzonych konsultacji, w formie czatu, wymiany e-maili lub innej;
- inne formy, które Prowadzący zajęcia uzna za zasadne adekwatnie do przyjętych rozwiązań.
- Zgromadzona dokumentacja zrealizowanych zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość powinna być przechowywana, zgodnie z przyjętymi zasadami, przez okres kształcenia na danym poziomie wydłużony o jeden rok akademicki.
- Jednocześnie Rektorska Komisja ds. Jakości Kształcenia zaleca, aby po zakończeniu cyklu kształcenia, w szczególności w przypadku przedmiotów w sylabusach, których nie przewidywano zastosowania metod i technik kształcenia na odległość, Prowadzący odpowiedzialni za przedmiot przeprowadzając weryfikację efektów kształcenia (WEK) dokonali szczegółowego opisu przyjętych nadzwyczajnych rozwiązań, co będzie stanowiło dokumentację form i metod dydaktycznych osiągania założonych efektów kształcenia/uczenia.
- Zgromadzona dokumentacja stanowić będzie podstawę opracowania przyszłych rozwiązań systemowych w zakresie kształcenia z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość nie tylko w sytuacjach nadzwyczajnych oraz na potrzeby procesów akredytacyjnych.